MOU – Museum Oudenaarde

Het MOU museum onthult meer over de rijke geschiedenis van Oudenaarde. Van de 15de tot de 18de eeuw maakte onze stad furore in de wandtapijtkunst.

Aanvaardt Riebedebie-Pas
Shop
Restaurant of snacks
Betaalautomaten (Bancontact en/of creditcards)
Wifi voor bezoekers beschikbaar
Parking
Bereikbaar met de bus, tram of autocar
Bereikbaar met de trein
Groepen en families
Toegankelijk voor rolstoelgebruikers

Wereldwijde bekendheid

Het MOU bevindt zich in het stadhuis van Oudenaarde, een van de mooiste van het land. Het neemt er het oudste deel in, de veertiende-eeuwse Lakenhalle, symbool voor het roemrijke textielverleden van Oudenaarde. De wandtapijt- en zilversmeedkunst zijn inherent verbonden met de stadsgeschiedenis. Van de vijftiende tot de achttiende eeuw was het wandtapijt een van Vlaanderens meest succesvolle exportproducten. De Oudenaardse wandtapijten werden uitgevoerd over heel West-Europa. Vandaag vind je Oudenaardse wandtapijten over de hele wereld. Gelukkig ook in Oudenaarde zelf. In het MOU maak je kennis met een aantal prachtproducten die in en rond Oudenaarde zijn geweven. De collectie van 37 wandkleden waarvan het grotendeel tentoongesteld in de aanpalende lakenhalle, breidt zich voortdurend uit! Daarnaast huisvest het MOU ook een grote verzameling edelsmeedkunst, grotendeels uit de Gouden Eeuw, een van de grootste in Vlaanderen. Tenslotte kan je in de historische en iconische zalen van het stadhuis snuisteren en een grote verzameling edelsmeedkunst, grotendeels uit de Gouden Eeuw en een van de grootste in Vlaanderen bewonderen.

Exportproduct

Wandtapijten waren Vlaanderens voornaamste exportproduct, en steden als Oudenaarde en Brussel waren belangrijke leveranciers van de hoven en de gegoede burgerij. De wandkleden getuigen bovendien van een buitengewoon vakmanschap. Op bepaalde momenten in de Oudenaardse geschiedenis leefde ruim de helft van de bevolking van de wandtapijtnijverheid! In vergelijking met andere wandtapijtcentra, zoals Brussel, Antwerpen en Edingen, had Oudenaarde kwantitatief gezien zelfs de grootste productie. 

Twee grote genres

De hele periode van de wandtapijtproductie lang zijn er grosso modo twee grote genres, die in de loop van de decennia uiteraard evolueren qua benadering en stijl: er zijn decoratieve en figuratieve wandtapijten. Er zijn ook tussenvormen: decoratieve wandtapijten met veel groenwerk, in combinatie met de voorstelling van een verhaal-met-personages. Figuratieve reeksen wandtapijten stellen verhalen met personages voor. Het gaat in de eerste plaats om episodes uit het Oude Testament, maar ook uit de Grieks-Romeinse mythologie en geschiedenis. Veel wevers in Oudenaarde en in andere centra leveren beide genres. 

Zilverwerk

Oudenaarde heeft naast een uitgebreide collectie Oudenaardse wandtapijten, een grote verzameling edelsmeedkunst van eigen bodem en uit diverse Europese landen. Ze mag terecht een van de grootste zilvercollecties in Vlaanderen worden genoemd! Meer dan 80 % van de collectie is een legaat van de heer en mevrouw Ernest en Hélene de Boever-Alligoridès. De Oudenaardse edelsmeedkunst bloeide ongeveer gelijktijdig met de wandtapijtennijverheid (16de-18de eeuw) en de verzameling bestaat hoofdzakelijk uit 18de-eeuws gebruikszilver. De Europese collectie biedt een overzicht van 16de, 17de en 18de-eeuws gebruiks- en pronkzilver. Het merendeel situeert zich echter in de Gouden Eeuw. Opvallend is de grote diversiteit aan drinkgerei: pronkbekers, schertsbekers of de zogenaamde snakerijen, gildebekers, bekers in de vorm van dieren, tazzi en tenslotte bekers waarin exotische materialen verwerkt zijn.
 

Wunderkammer

In de zalen van het museum zit sinds kort ook een eigentijdse wunderkammer verstopt. Dat kunst- en rariteitenkabinet bevat exotische voorwerpen, opgezette dieren en andere objecten uit de ontdekkingsreizen van de 16de eeuw. Je ontdekt er ook een verrassend drakenskelet.