Technopolis blikt terug op succesvolle zomervakantie

Klaar voor een zomer vol uitdagingen? #InMijnElement 

https://www.youtube.com/watch?v=Wx7UocAM76A

Mechelen, 29 augustus 2019 – Drie hittegolven en de warmste maand juli ooit. Het staat Technopolis niet in de weg om tegen het einde van de zomervakantie wellicht 40 000 bezoekers over de vloer te krijgen. Dat zijn er maar liefst 3 000 meer dan vorig jaar. Een mooi resultaat, want van zodra de zon schijnt, stellen gezinnen doorgaans hun uitstap naar Technopolis uit en kiezen ze voor buitenactiviteiten. 
 
Zelfs een stralende zomerzon kon deze zomervakantie de pret in Technopolis niet bederven. Weer of geen weer, bezoekers kwamen langs om op een kabel op 5 meter hoog te fietsen, een auto op te heffen of eens op een spijkerbed te liggen. Wie ooit Technopolis heeft bezocht, herinnert zich ongetwijfeld deze en andere toppers. Ze belichamen waar Technopolis voor staat: ze zijn leuk, uitdagend en voor iederéén. Deze zomer kon men ook voor het eerst chemische elementen verzamelen in het heelal via een gigantische Mendelejev-game, ontwikkeld i.s.m. essenscia vlaanderen, Co-valent en 9 chemiebedrijven. Ook de nieuwe wetenschapsshow “Koken met Mendel-chef” deed gezinnen putje zomer richting Technopolis trekken.

Van technologieën van de toekomst tot het Enzo Knol-effect

Andere factoren voor de succesvolle zomervakantie in Technopolis zijn een reeks nieuwe opstellingen die uitgeleend werden door partners om bezoekers in Technopolis te laten kennismaken met nieuwe technologieën en recent onderzoek.
 
Zo leende technologiebedrijf imec deze zomervakantie een pop-up demomodule uit de Techpeditie uit aan Technopolis om bezoekers te laten kennismaken met een reeks straffe technologieën. Dankzij VIB maakten bezoekers dan weer kennis met single cell technologie via een kleurrijke “hersentafel”. Universiteit Antwerpen, in samenwerking met UHasselt en TU Delft, presenteerde op haar beurt in het onthaal van Technopolis haar onderzoek naar elektrische bacteriën. 
 
De meest opmerkelijke bezoeker aan Technopolis tijdens de zomervakantie was ongetwijfeld Enzo Knol, de meest bekende YouTuber van Nederland en Vlaanderen. Hij zakte op 12 augustus naar het doe-centrum af voor een meet & greet met een 50-tal dolenthousiaste fans en de opname van een campagnevideo voor de herfstvakantie. Daarmee  lokte hij heel wat nieuwsgierigen. Het resultaat van deze topdag is te bekijken op het YouTube-kanaal van Technopolis. 

ENZO KNOL, BAS BAAS en BOAZ in TECHNOPOLIS | Technopolis vlog

https://www.youtube.com/watch?v=uQc_Nggz8Xk

Groeiend bereik buiten Technopolis 

Technopolis is niet alleen tevreden over de uitstekende bezoekerscijfers in het doe-centrum. Via outreach slaagde Technopolis erin om veel meer dan 40 000 (toekomstige) wetenschapsliefhebbers te bereiken tijdens de zomervakantie. 

We hebben een succesvolle zomer achter de rug: niet alleen in Technopolis, maar ook buiten Technopolis. We willen zoveel mogelijk mensen bereiken en dat deden we deze zomer door op te duiken op plekken waar je ons het minst zou verwachten. Alleen zo bereiken we echt iedereen, ook onze "unusual suspects". Zo was Technopolis op de Gentse Feesten en hadden we een tentoonstelling in het Paleis staan tijdens de zomeropening. – Ester Blockx, Marketing & Sales Director Technopolis 

Daarnaast bleven edutainers/huisvloggers Emiel en Zanne de hele zomer door vloggen op het YouTube-kanaal van Technopolis. Het YouTube-kanaal en het Instagram-kanaal van Technopolis kende deze zomer een flinke stijging van het aantal abonnees en volgers en groeit gestaag in populariteit bij jongeren.