Waarom een bezoekje aan Artcenter Hugo Voeten dik de moeite is

Onze Riebedebie-reporter Katrien trok agelopen zondag tijdens Open Monumentendag met haar gezin richting Herentals om er een bezoekje te brengen aan Artcenter Hugo Voeten.

KATRIEN:

'Er zijn zo van die dagen die we absoluut niet willen missen. Open Monumentendag is er beslist eentje van. Noem het gerust een hoogdag voor ons. Met stip markeren we het tweede weekend van september als ‘on the road’  in onze agenda. 

Kasteelheren zetten de poorten van hun anders zo besloten domein voor één dag open. Kleine achterafkamertjes van erfgoedsites zijn speciaal voor de nieuwsgierige aagjes eventjes toegankelijk. Oude fabrieken met een bijzonder verhaal, idem dito. Vervallen sites, verlaten kazernes of bunkers, ga zo maar door. We like. We speuren dan ook elk jaar de info van deze hoogdag gretig af op zoek naar pareltjes. 

Collectie Voeten

En dit jaar viel ons oog op Artcenter Hugo Voeten in Herentals. 

Eerlijk gezegd, en tot onze verwondering, was dit Artcenter nog nooit op onze radar verschenen.

Het verhaal begint bij Hugo Voeten. Hij was niet alleen een begenadigd ondernemer met een supermarktimperium, maar ook een enorme kunstliefhebber met een bijzondere voorliefde voor Bulgarije. Na bijna 40 jaar ondernemerschap, besloot hij om zijn winkels van de hand te doen en zich toe te leggen op die andere passie, de moderne kunst. Aangezien hij van het principe was dat de kunst die hij al die jaren met veel liefde samen gesprokkeld had, niet bedoeld kon zijn om ergens in een opslagplaats stof te vangen, en dat iedereen ervan zou moeten kunnen genieten, ging hij in de nillies op zoek naar een plaats waar zijn kunst aan het grote publiek getoond kon worden. 

Het werd een zoektocht met een bijzondere afloop. Voeten vond aan de oevers van het Kempisch kanaal namelijk de vervallen graanfabriek van Daix. Met een aantal architecten onder de arm, verrees uit de ruïnes van de fabriek een kunsttempel met maar liefst 9 verdiepingen om U tegen te zeggen. Alleen al voor deze spectaculaire reconversie waarbij de oorspronkelijke functie van het gebouw zo veel mogelijk gerespecteerd werd, was ons ritje naar Herentals meer dan de moeite waard.

De kunst

En dan hebben we het natuurlijk nog niet over de kunst gehad. 

De collectie telt in totaal niet minder dan 2.000 werken. Nee, geen paniek, we kregen die niet allemaal op onze boterham. Niettemin, op de site in Herentals kregen we toch wel een resem minutieus uitgezochte werken te zien. En nee, dat verveelde geen seconde. De getoonde collectie is zo divers dat je steeds weer verrast wordt: van terracotta, bronzen of marmeren beelden, over schilderijen en installaties tot projecties. Van werken in zwart-wit, monotoon of net heel kleurrijk, van werken waar we vrolijk van werden, maar ook werken die toch een zekere melancholie over ons heen strooiden. 

Een ding hebben de moderne werken alvast gemeen: je moet het verhaal er zelf bij denken. En dat moesten we heel ruim zien. We kregen niet het gebruikelijke infokaartje aan de muur waar een kunstenaar en een titel aan het werk gelinkt worden. Nee, niets van dat. Voeten wilde de bezoeker integendeel uitnodigen om zélf het kunstwerk te ontdekken en dus niet het idee van de kunstenaar in het werk te zoeken. En die filosofie wordt op vandaag nog steeds gehanteerd. Verrassend dus. En ja, we betrapten er ons wel een paar keer op om toch naar het kaartje te zoeken. En wilden we toch meer weten of het wie en wat van het werk, dan konden we natuurlijk altijd even piepen op de website of konden we de qr-code scannen. 

Eenmaal boven, genoten we op het gigantische dakterras eventjes van de lekker warme septemberzon, om daarna terug af te dalen naar de tuin. 

Daar kregen we een klein voorsmaakje voor wat in de tuin te Geel te zien is. Hoe leuk is dat! Niet minder dan 300 beelden kregen een plaatsje in een eigen 15 hectare beeldentuin. Maar die zullen we een andere keer bezoeken, want die deed niet mee aan OMD2020. 

Warm aanbevolen pareltje in de Kempen, niet enkel voor de fanatieke kunstliefhebbers, maar evengoed als je eens net iets anders wil, en als je kan genieten van de eenvoudige schoonheid van architectuur, beeld en vorm.

Hoe bezoeken?

Dat Corona ook wel positieve gevolgen heeft, is hier wel duidelijk. Waar voorheen enkel groepen toegang kregen tot deze prachtige collectie, werd in tijden van Corona ook gestart met individuele bezoeken. Gewoon even een plaatsje reserveren via de site en klaar is Kees. Het Artcenter is momenteel op donderdag te bezoeken en elke eerste zondag van de maand. Van zodra de coronamaatregelen dit toelaten, zullen gegidste rondleidingen in groep te reserveren zijn van maandag tot zaterdag. Let op: de beeldentuin gaat vanaf november in winterslaap tot maart!'

Zelf bezoeken? 
Alle info vind je op de website