Lam Gods in Sint-Baafs: ongeëvenaarde kunst, geduid via technologisch maatwerk

Belgisch bedrijf verzorgt hoogtechnologische kunstbeleving in eeuwenoude kathedraal

Met de focus op beleving en leren door ervaring worden, startend in de crypte, alle zintuigen gestimuleerd als voorbereiding op het grote moment: het aanschouwen van  het meesterwerk van Van Eyck.

Indrukwekkende ervaring

In elke kapel zie je door een AR-bril of AR-tablet een tafereel. AR (of Augmented Reality) is de technologie waarmee je een virtuele, 3D-holografische belevingslaag creëert bovenop de bestaande omgeving. Deze indrukwekkende ervaring wordt gekoppeld aan levendige storytelling. Groot voordeel en opzichte van virtual reality of andere multimediale oplossingen: er is dus geen nood aan ingrijpende installaties, elektronica of bekabeling.
 
Hans Vandamme is de oprichter/mede-eigenaar van AlfaVision, het bedrijf dat de oplossing bedacht om in een specifieke (religieuze) erfgoedomgeving een immersieve museale ervaring mogelijk te maken. Hij vertelt waarom AR hier de aangewezen technologie was: ‘Je ziet de bouwevolutie van de kerk, je wordt teruggeflitst naar de tijd waarin het Lam Gods geschilderd werd en je bent getuige van alles wat dit topstuk doorheen de geschiedenis meemaakt En toch is er – om deze belevenisvolle ervaring te realiseren in dit uniek historische erfgoed waar ook lithurgische diensten plaatsvinden – geen externe hardware nodig, behalve de comfortabel draagbare Augmented Reality-bril die de bezoeker opzet of de tablet die hij bij zich draagt. Op die manier wordt de religieuze functie van de  Sint- Baafskathedraal niet verstoord door multimediale opstellingen.

Lam Gods in Sint-Baafs

Omvangrijk project

Voor AlfaVision, dat wereldwijd marktleider is in het creëren van ervaringen met Virtual Reality en Augmented Reality voor musea en erfgoedsites, is dit het grootste binnenlandse AR-project dat tot nu toe ontwikkeld en gerealiseerd werd. Els De Rooy, mede-eigenaar en productieleider bij AlfaVision: ‘Drie en een half jaar lang hebben we aan dit bijzondere project gewerkt, een minutieus opgebouwde, maar ook zeer gespecialiseerde ervaring, want in de musea van de volgende generatie staat personalisering voorop.’

Nieuwe bezoekersgeneraties

De educatieve content met passende storytelling en muziek wordt afgestemd op de verschillende doelgroepen. Om zo gepersonaliseerd mogelijk te werken en de bezoeker zo rechtstreeks mogelijk te betrekken, werden maar liefst veertig verschillende versies ontwikkeld. Er zijn negen talenversies (Nederlands, Frans, Duits, Engels, Italiaans, Spaans, Japans, Russisch en Portugees) met daarbinnen telkens de keuze tussen een korte (30’) en een lange (60’) tour en binnen elk van deze versies nog eens de keuze tussen een standaardtour en een tour ‘master of detail’. Daarnaast is er ook een versie voor blinden en slechtzienden en in het Nederlands, Engels en Frans is er een ‘family tour’ die kinderen als specifieke doelgroep meeneemt in het verhaal. Kenmerkend voor de kinderversie is bijvoorbeeld dat de topstukken in de vitrines met AR-technologie tot leven worden gewekt.

Voor de blinden en slechtzienden werd, aanvullend op de AR-ervaring op maat, ook een blindenmaquette van de kathedraal voorzien en een blindenschilderij van het centrale paneel.

Door de meest fascinerende, innovatieve technieken toe te passen in een uitzonderlijk waardevolle erfgoedomgeving, worden zowel het vaste museumpubliek als nieuwe bezoekersgeneraties aangesproken.

Aansluitend op de AR-wandeling bewonderen ze, perfect voorbereid en ondergedompeld in zijn historische context, het authentieke Lam Gods in de kathedraal. Het laat hen toe om op dat moment veel méér te zien en de gelaagdheid van het meerluik te begrijpen.

VR in de Sint-Baafskathedraal