48 uur met tieners in Tongeren: puur genieten in historisch bad

Wat weten we van Tongeren?

Het is de oudste stad van ons land. Ambiorix is hun grote trots en staat er te blinken op de markt. We weten ook dat de Romeinen van Tongeren een belangrijke plaats hebben gemaakt.

Tijd om eens te gaan uitzoeken hoe het nu precies zit daar in Tongeren; Tongeren met tieners!

Als we vanuit onze West-Vlaamse hometown een dagje naar Limburg willen trekken, moeten we eigenlijk al vroeg vertrekken (en nóg vroeger opstaan (iets waarvan tieners niet vrolijk worden #youknowwhenyouknow)) willen we toch het een en ander gezien en gedaan hebben.

Het leek dan ook een goed plan om gewoon een paar dagen naar Tongeren te trekken. Zo gezegd, zo gedaan.

Benieuwd wat we bezochten? Lees dan gewoon verder en doe zoals wij… plan gewoon eens een citytrip in Tongeren 😉 .

Spoiler alert: De Tongeraar is een vat vol vriendelijkheid en hartelijkheid!

Tongeren met tieners

Dag 1 in Tongeren

Toeristische dienst van Tongeren

Er is geen betere plek om het ontdekken van een stad te starten, dan de Toeristische Dienst. We voelden ons onmiddellijk welkom in hun stad. Geen vraag is hen te veel en we werden overladen met tips en tricks om zo veel mogelijk van Tongeren te ontdekken.

Bovendien is de locatie van de Toeristische dienst zo ongelofelijk mooi. De Dienst zit namelijk in een oude kapel van het gasthuis; en dat is er aan te zien. In plaats van de binnenkant van de kapel saai wit te kalken, werden zo veel authentieke elementen in de kapel bewaard. Alleen daarvoor moet je er eens binnenspringen !

Ambiorix – de koning van de Eburonen

Uiteraard moesten we eerst eens naar de Grote Markt stappen om Ambiorix goede dag te zeggen. Wist je trouwens dat er eigenlijk niet veel geweten is over Ambiorix. Hij heeft bestaan. Dat lijdt geen twijfel. Hiervoor heeft Caesar Ambiorix net iets te veel in zijn verslagen over de Gallische oorlogen vermeldt. We weten ook dat hij best wel dapper en listig was (Caesar zou misschien wel zeggen dat hij geen man van zijn woord was #depotverwijtdeketeldathijzwartziet ). Maar voor de rest is er niets geweten. We weten zelfs niet hoe hij er uitgezien heeft. Maar ik denk wel dat hij tevreden zou zijn van de beeltenis die ze in Tongeren van hem hebben gemaakt 😉 . Ambiorix is ondertussen niet meer weg te denken uit het Tongerens stadsbeeld. Hij duikt wel altijd op de een of andere manier op…

Wandelen in de stad

Er zijn niet minder dan drie verschillende mijlpaalwandelingen doorheen de stad. Zoals de naam van de wandeling doet vermoeden, brengen deze mijlpaalroutes je langs de verschillende mijlpalen in de stad.

Je moet er zelfs geen kaart voor kunnen lezen (thanks the lord #eigenkennis) maar je volgt lekker makkelijk de gouden klinknagels in de grond en kiest een van de drie kleuren van de M die je wenst te volgen: de rode (2,3 km) en de blauwe (1,7 km) blijven binnen de stadsmuren; de groene (4,1 km) neemt een stukje groen rond de stad erbij.

Teseum

Het eerste museum dat we bezochten, was het Teseum.

Het Teseum bestaat uit twee verschillenden musea. Eentje onder de grond en eentje boven de grond.

Eenmaal onder de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek bevonden we ons ineens 2000 jaar terug in de tijd. De archeologische site onder de basiliek is indrukwekkend. De eeuwenoude stenen zijn stille getuigen van het roemrijke verleden van de stad. De stenen kwamen pas heel goed tot leven door de informatie die we via de audiogids te horen kregen.

Eenmaal terug boven de grond, wisselden we van audiogids en namen de lift naar de tweede verdieping. Afdalend naar beneden, konden we de fenomenale unieke kerkschat te bekijken. Aan goud en relieken hebben ze in Tongeren duidelijk geen te kort. De verering van deze relieken is in Tongeren trouwens geen lachertje. Elke zeven jaar bereikt die verering haar hoogtepunt tijdens de Kroningsfeesten (als je deze eens wil meemaken, moet je dit jaar zeker 2 tot en met 9 juli in je agenda markeren!).

Leuk weetje: vanaf de zomer zou je op de toren van de Basiliek kunnen klimmen. Het uitzicht vanop de toren zou onvergetelijk zijn. …

Beghina

De volgende stop was het begijnhof. Denk bij het begijnhof in Tongeren niet aan een typisch begijnhof bestaande uit een compacte verzameling kleine witgeschilderde huisjes met een muur errond. Zo ziet het begijnhof in Tongeren er niet meer uit.

De muur die ooit rond het begijnhof in Tongeren stond, is zo goed als volledig opengemaakt. Aan de stijl van de huisjes en de obligate kasseien wisten we wel onmiddellijk dat we in het begijnhof terechtgekomen waren.

In een van de huisjes uit 1660 vonden we het museum Beghina. Dit kleine museum draait volledig op vrijwilligers. Hoe leuk is het om ontvangen te worden door een gepassioneerde vrijwilliger die uit het vuistje het leven van een Begijntje schets. Zeker een aanrader.

Beghina - Begijnhof
Toeristische dienst

Dag 2 in Tongeren

Gallo-Romeins museum

We spaarden het grootste museum van de stad voor de tweede dag. Uiteraard hebben we het over het Gallo-Romeins museum. Het was niet de eerste keer dat we het museum bezochten, maar het blijft een fantastisch mooi museum waar we de geschiedenis van de Neanderthaler tot de Romeinen doorliepen.

Wandeling app – Helios

Zoals al aangegeven, was Tongeren een belangrijke plaats voor de Romeinse tijd. Dit stukje geschiedenis van de stad, kwamen we niet alleen tegen in he museum zelf, maar ook doorheen heel de stad. We konden ook moeilijk naast de Romeinse overblijfselen kijken.

Via de Toeristische dienst kregen we de hint om de App Helios op onze smartphone te installeren. De Per Pedes-wandeling die we in deze app konden vinden, bracht ons langs de plekken die toen belangrijk waren. Op een 9-tal plaatsen konden we zelfs een qr-code scannen om zo de Romeinse stad in 3D op ons schermpje te zien oprijzen. De geschiedenis kwam dus letterlijk tot leven. Mooi gedaan.

De Romeinse Tempel

Een van die plekken die we zo tot leven zagen komen, is de Romeinse tempel net buiten de stadsring. Het was eventjes zoeken hoe we er moesten geraken maar we lieten ons leiden door de paar pijltjes die we vonden.

Wat we zagen, is niet de oude Romeinse tempel maar wel een nieuw opgebouwde site waar we aan de hand van zuilen kunnen zien hoe groot een tempel toen wel was.

Moerenpoort

We eindigden onze tocht door Tongeren bij de Moerenpoort; beter gezegd OP de Moerenpoort. Deze enige nog resterende middeleeuwse stadspoort konden we beklimmen. Onderweg naar boven leerden we onder andere over de befaamde stadsbrand van 1677 die zo goed als heel de stad in de as legde. Deze brand is niet zomaar een brand maar het zijn de Fransen die hem op hun kerfstok konden zetten. Sidenote: vreemd genoeg bleven het Begijnhof (en de Moerenpoort dus) bij deze brand gevrijwaard… het gerust gaat dat de Begijntjes de Fransen toch het een en ander hiervoor betaald zouden hebben… of het gerust waar is, weten we natuurlijk niet)

Dit gezegd zijnde, het zicht op de toren is schitterend. Wel opletten als het wat geregend heeft. De houten vloer op het dak kan best glad zijn…. Al vonden de tieners dit extraatje wel fantastisch.

De toegang is trouwens gratis. De code die je nodig hebt om binnen te geraken, kan je bekomen bij de Toeristische Dienst van Tongeren.

De Motten

Moe maar voldaan van al de opgedane indrukken, besloten we toch nog even de rust van het stadspark De Motten op te zoeken. Het lijkt een park waar iedereen zijn gading wel kan vinden. In de zomer kan je er zelfs met een roeibootje even varen. Je kan er ook minigolfen en de meer avontuurlijke zielen kunnen er zelfs het skatepark uittesten. Als de zon had geschenen, hadden we hier meer dan waarschijnlijk wel even met onze voeten in de Jeker gestaan. Zalig rustplekje!

Nog dit… op zondag wordt Tongeren omgetoverd tot dé grootste antiekmarkt in de Benelux. Vandaar ook dat er overal in de stad wel antiekwinkeltjes zijn. We zullen hier nog eens moeten voor terug gaan naar de stad van Ambiorix. Met alle plezier trouwens 😉.

Gallo Romeins Museum
moerenpoort Tongeren
Moerenpoort

Ff praktisch

Parkeren

Tongeren kan je perfect helemaal te voet ontdekken. Van de ene kant van de stad naar de andere, zou het exact een kilometer zijn. We lieten onze wagen dan ook aan de Velinx gratis staan.

Eten

• Voor een snelle hap, trokken we richting Foodiez. Leuke cool ingerichte no-nonse zaak in de winkelstraat
  • Zeg geen hamburger tegen de burgers bij Retro Velinx. Amai, die was lekker. Je zou het niet zeggen als je de zaak langs de buitenkant ziet, meer Retro Velinx is echt een hippe keet. Reserveren is de boodschap, zelfs op een avond in de week #thankuslater
  • De hype is ons volledig voorbijgegaan maar blijkbaar heeft een Tongerse jongedame een bakwedstrijd op tv gewonnen en heeft zij recent een patisseriezaak in de stad geopend. Aangezien haar zaak ons steeds weer aangeraden werd, trokken we er ook naartoe. We dachten dat het vooral de Tongerse trots die ons overviel, maar eerlijk waar… bij Patisserie Jaline is het heerlijk vertoeven. Zo lekker!

Waar sliepen we?

We logeerden in een brandnew B&B in het centrum van de stad. Viator (aka reiziger in het Latijn #itsallinthename) is een superleuke gezellige B&B met drie piekfijne ruime kamers.

We moeten toegeven, we hadden niet het gevoel in een B&B te logeren, maar eerder thuis te komen. Knap hoe de eigenaars deze huiselijke sfeer zo wisten te creëren. Misschien kwam dit ook omdat de uitbaters niet ter plaatse wonen. Dit wil niet zeggen dat we aan ons lot overgelaten werden; bijlange niet. ’s Morgens stond het lekker ontbijt voor ons klaar 😉 en  - niet onbelangrijk – de koffie was à volonté en hij was heerlijk!

Viator kunnen we echt wel aanraden als perfecte uitvalsbasis om Tongeren te ontdekken.

Katrien

Ze doet niets liever dan samen met Regis en hun 3 tienerzonen met veel goesting over hun uitstappen te schrijven.
Dol op 'petites histoires' en verborgen parels; houdt van reizen; altijd in voor een goed boek of een meeslepende podcast; maakt graag tijd voor een museum of een wandeling; houdt wel van kunst met een hoekje af.