5 monumenten die je laten meedrijven

Op garnalenvangst met de laatste in België gebouwde houten vissersboot

Heb je altijd al eens je eigen garnalen willen vangen op zee? Het kan met de Crangon! Maak samen met je vrienden en familie een tocht met de Crangon en ga op garnalenvangst. De vissersboot is op de traditionele manier uitgerust zodat je zelf ervaart hoe de Vlaamse vissers vroeger met zijtrawlers de bordenvisserij beoefenden. De gevangen garnalen sorteer je zelf aan boord, je spoelt en kookt en daarna mag je een deel van de vangst ook mee naar huis nemen. Smakelijk!

Dit laatste houten vissersvaartuig werd in 1964 gebouwd op scheepswerf De Graeve in Zeebrugge. Om deze unieke boot te vrijwaren van de sloop, werd de Crangon in 1989 overgekocht.  In 2007 werd de Crangon als eerste vaartuig definitief beschermd als varend erfgoed.

Een kijkje nemen in de loods waar Vlaamse en Zeeuwse schepen gerestaureerd worden

Tolerant is een organisatie uit Kruibeke die zich inzet voor het behoud van varend erfgoed. In een grote loods worden authentieke Vlaamse en Zeeuwse schepen en haveninstallaties gerestaureerd. Naast de restauratie van deze schepen organiseert Tolerant regelmatig vaartochten voor jong en oud. Op die manier willen ze de geschiedenis van het varend erfgoed delen en levend houden. De loods herbergt ook een heus documentatiecentrum met boeken, registers, foto’s, modellen, films, tekeningen,…Het is dankzij de inzet van talrijke vrijwilligers dat Tolerant met veel enthousiasme het varend erfgoed in de kijker plaatst.

 

Bezoek het schip dat over alle wereldzeeën voer

Sinds 1960 ligt dit indrukwekkende en tot de verbeelding sprekende schip aangemeerd in de Oostendse jachthaven. Tot 1960 koos De Mercator 54 keer het ruime sop en voer het over alle wereldzeeën. Tijdens één van de diverse missies van het schip, haalde de Mercator in 1936 het stoffelijk overschot van Pater Damiaan terug.

Vlak voor de 2e Wereldoorlog werd het schip geassimileerd door de Britten als basis voor hun zeemissies. Als varende ambassadeur zeilde de driemaster zich in de kijker op wereldtentoonstellingen en plechtigheden, nam het schip deel aan tal van races en won het de race Oslo - Oostende. Sinds 1960 is het schip met pensioen, maar vertelt het je nog graag haar woelige geschiedenis aan de hand van sprekende foto's en voorwerpen uit die tijd.

 

Binnenkijken in enkele schipperswoningen

Het Rijn- en binnenvaartmuseum van Antwerpen omvat drie schepen die je een perfect beeld geven van hoe het leven als binnenschipper eruit ziet.

Een bezoek aan de schepen geeft je de kans om het leven van de binnenschipper aan den lijve te ondervinden. Aan de hand van foto's, scheepsmodellen, plannen, scheepsuitrusting en schilderijen in de laadruimen word je naar een andere wereld gekatapulteerd: de wereld aan boord van een binnenschip.

Ook de woningen van de schippers zijn intact gebleven en geven een mooi beeld van het familieleven in deze periode.

3 ha aan industrieel erfgoed en enkele replica's

Baasrode was in de 15de eeuw een druk bezocht handelscentrum langs de Schelde waar dagelijks diverse schepen uit Antwerpen aanmeerden. De scheepsbouwnijverheid in Baasrode bereikte zijn hoogtepunt in de 19de eeuw. In in 1986 sloot de laatste scheepswerf er de deuren. De Scheepswerven Baasrode leken gedoemd om te verdwijnen maar dankzij de volharding van enkele idealisten werd hun voortbestaan verzekerd. Gelukkig maar! Op een terrein van 3 ha vind je een schat aan industrieel erfgoed. 

Op het werfterrein vind je de droogdokken terug met een spits (binnenschip) die op de werf zelf is gebouwd (1938) en door vrijwilligers volledig wordt gerestaureerd. De werven zijn sinds 1993 integraal beschermd en voor het grootste deel eigendom van de Provincie Oost-Vlaanderen. Ook de Rosalie staat hier te pronken. Deze prachtige replica (16 m.) van de Baasroodse palingbotter zal - 100 jaar na zijn verdwijnen - opnieuw de zeilen hijsen dankzij het werk van de erfgoedvereniging.