Ontmoet de 14de generatie in oudste familiebrouwerij van het land

“Onze gebouwen zijn vrij uniek in het Belgisch bierlandschap”

We schuiven aan bij de veertiende generatie Roman, het brouwersambacht zit hen in de genen. Grootvader Jozef en zijn broers bouwden in 1926 de huidige brouwerij. “Ik sta er nog dagelijks van versteld hoe vooruitziend ze toen waren”, stelt Carlo Roman (41) die samen met zijn broer Lode (40) de dagelijkse leiding heeft over de oudste familiebrouwerij van het land.

Kerstmis nadert. Vieren jullie samen?

Lode: Kerstdag zelf vieren we traditioneel met de hele familie.

Carlo: En als aperitief nemen we graag een biertje om de maag open te zetten (lacht).

Onze bieren sluiten heel goed aan bij een kaasplank. Kaasmeester Callebaut bewees dat onlangs nog met een fel gesmaakte beerpairingsessie in onze brouwerij.

Herbergier Joos Roman stichtte de brouwerij in 1545. Zijn er zo nog voorouders die hun stempel hebben gedrukt?

Lode: Die eerste paar honderd jaar was het brouwen vooral een bijverdienste. De boerderij en herberg kregen voorrang. Het is pas met de industrialisatie in de 19e eeuw dat het brouwersambacht plots meer werd dan een hobby.

Carlo: De grootste stap werd door onze grootvader Jozef en zijn twee broers gezet. Zij richtten de NV Roman op en bouwden de huidige brouwerij. De hoge gebouwen en binnenplaats dateren van 1926. Ik sta er nog dagelijks van versteld hoe vooruitziend ze toen waren.

Carlo: Alles werd gebouwd met een perfect oog voor detail, van de watertanks in de kelder tot de open haard in de vergaderruimte. Het moet een enorme investering geweest zijn, maar het is fantastisch gedaan. Knap en hoogstaand. Veel is nog steeds in gebruik.

Lode: Alles wat we nu doen, staat nog steeds in functie van het erfgoed en de omgeving. Het is immers een stuk van ons DNA.

Welke stempel laten jullie na?

Lode: We zijn nog volop onze eigen stempel aan het maken. We hebben het voordeel dat de biersector in zijn geheel goed boert op dit moment.

Carlo: Onze grootvader heeft in de jaren ’30 – ’40 een grote groei meegemaakt. Wij surfen met ons breed gamma aan speciaalbieren nu ook mee op de nieuwe vibe in de biercultuur.

Wat ons als brouwerij kenmerkt, is dat wij niet voor de snelle winst gaan. We werken op lange termijn en zetten biermerken in de markt die er binnen dertig jaar nog steeds moeten staan. Wij zijn een vaste waarde in het Belgisch bierlandschap.

Lode: Onze geschiedenis verhoogt onze authenticiteit en vakmanschap! Dat is leuk qua omkadering. In de eerste plaats zijn wij een modern bedrijf dat bier brouwt met ongelooflijk veel toewijding en liefde.

Jullie zijn pioniers in brouwerijbezoeken. De rondleiding duurt 2 uur. Hebben jullie zoveel te vertellen?

Carlo: Vooral de après is leuk (lacht). De rondleiding door de gebouwen duurt drie kwartier. Daarna krijgen onze gasten een aantal degustatiebieren aangeboden. We krijgen altijd heel dankbare, lovende reacties op het bezoek. Iedereen wandelt hier buiten met een geschenkpakket.

Lode: We lassen sinds kort ook weekendbezoeken in en dat blijkt een schot in de roos. Zo bereiken we een ander publiek, zoals mensen uit de regio of weekendtoeristen.

De lokale verankering met de Vlaamse Ardennen lijken jullie wel belangrijk te vinden.

Carlo: Het is dan ook een heel mooie regio. Hier kan je prachtige fiets- en wandeltochten maken. We zijn al jarenlang partner van de Sloebertochten, genoemd naar ons oudste speciaalbier, en we steunen zoveel als mogelijk initiatieven in Oudenaarde, zoals de Adriaan Brouwerfeesten eind juni.

Lode: We voelen ons als brouwerij een deel van dat groene, glooiende landschap en willen het net als onze gebouwen zo goed mogelijk beschermen. We zetten daarom fel in op duurzaamheid. Waterbesparing- en beheersing om maar iets te noemen.

Het water voor jullie limonades en bieren komt rechtstreeks van de bron. Niet bang dat ze ooit zal opdrogen?

Carlo: In tijden van klimaatverandering leek het ons geen slecht idee daar onderzoek naar te laten doen. Dat heeft uitgewezen dat onze bron nog decennialang zuiver water zal geven. Het betekent evenwel niet dat we het water moeten verkwisten.

Lode: Het verhaal is ons helaas niet bekend hoe onze grootvader de bron heeft ontdekt. Met een wichelroede? Puur door kennis? Feit is wel dat we er nu en in de toekomst nog steeds de vruchten van plukken.

Worden al jullie bieren nog binnen de muren van de brouwerij gebrouwen?

Lode: Ja hoor. De brouwplanning zit volledig in het hoofd van de brouwmeester (lacht). Het is altijd een bewuste keuze geweest om een breed portfolio te hebben. We hebben al onze merken onlangs wel een nieuw jasje, een meer logische structuur gegeven. Onze strategische merken zijn het Ename-gamma, onze Adriaen Brouwerbieren, onze Roman-range met pils, witbier en luxe-pils Black Label en verder nog onze Sloeber en Gentse Strop.

Carlo: We houden bij elk nieuw merk nauwgezet vast aan topkwaliteit, ons DNA en smaakprofiel. In het kader van het prestigieuze Adriaen Brouwer – jaar in Oudenaarde hebben we twee varianten gemaakt op ons Adriaen Brouwerbier, een oaked en een tripel. Die worden super onthaald. De herlancering van het Adriaen Brouwerbier past in een nieuw verhaal rond bio en duurzaamheid dat we verder willen uitbouwen. Er zijn binnenshuis heel veel ideeën voor nieuwe bieren, maar niet elk idee wordt uitgewerkt tot een volwaardig merk.

Welke is jullie lievelingsplek in de brouwerij?

Carlo: Ik woon schuin tegenover de brouwerij. Het is de hele sfeer die hier hangt, de rust van de binnenplaats die mij het meest aanspreekt. Alsof je een vakantiegevoel krijgt als je hier binnenstapt. Onze gebouwen zijn vrij uniek in het Belgisch bierlandschap.

Lode: Tot in de jaren ’70 kwam elke leverancier de met kasseien geplaveide binnenplaats opgereden. Er heerste hier een grote bedrijvigheid. Door de groei verhuisden de productie-eenheden meer achteren en konden we de binnenplaats verkeersvrij maken. Een goede beslissing.

Elke zomer vinden hier brouwerijconcerten plaats. Dat doen we nu al zo’n twintig jaar. Het wordt enorm geapprecieerd. Er zijn er die komen voor de muziek, maar de helft van het publiek komt zeker en vast voor het bier en de unieke setting.

Kruipt er veel tijd en energie in het onderhouden van de gebouwen?

Carlo: De laatste jaren gaat daar steeds meer aandacht naar. We doen dat bewust omdat we trots zijn op dit prachtige erfgoed.

Neem nu de schoorsteen, een landmark voor de regio. Hij wordt al decennialang niet meer gebruikt waardoor hij was scheefgezakt. We hebben de schoorsteen twee jaar geleden laten rechten door het enige bedrijf in België dat dat nog doet. De meeste van die schouwen worden tegenwoordig gedynamiteerd. Wij kiezen voor het behoud ervan.

Lode: En het zijn niet alleen de gebouwen die onze aandacht vragen. De machinezaal achteraan in de brouwerij is puur industrieel erfgoed. Heel mooi, maar het vraagt wel veel onderhoud.

Nooit gedacht om alles te verkopen?

Carlo: De vraag is ons al verschillende keren ter ore gekomen. We houden die boot kordaat af. We willen zelfs niet weten wat ze ervoor neerleggen. Het brouwersvak is veel te mooi om zomaar op te geven. De job is onze passie, het zit in onze familie.

Lode: Wat onze familie generaties lang heeft opgebouwd, gaan wij niet zomaar verzilveren. Integendeel, we blijven hard werken voor de toekomst van onze brouwerij.

Popelt de vijftiende generatie al om er aan te beginnen?

Carlo: Die zijn nog heel jong. Ze zijn pas tussen 9 en 12 jaar oud. De interesse is er wel. We hopen dat het verhaal doorgezet wordt na ons.

 Leden van Open Monumenten kunnen hier hun bon inruilen voor 1x gratis toegang en met hun lidkaart punten sparen en omruilen tegen interessante voordelen. Ook zin om lid te worden? Ontdek alvast ons welkomstgeschenk.
Lore
Lore

Een 25-jarige creatieve duizendpoot met een passie voor taal, communicatie en toerisme. Een optimistische bezige bij die geniet van het leven :)