Technopolis inspireert leerkrachten op TikTok

Nu ook verbluffende experimenten op Technopolis_Academy

Technopolis post op TikTok nu ook inspirerende video’s speciaal voor leerkrachten. Via het gloednieuwe kanaal Technopolis_Academy trakteert Technopolis leerkrachten aanvankelijk op boeiende experimenten en binnenkort ook op hacks, leuke weetjes en hapklare tutorials. Op deze manier wil Technopolis nog meer leerkrachten online inspireren om op een creatieve manier met STEM in de klas aan de slag te gaan en zo de aandacht van hun leerlingen vast te grijpen. Sinds de uitbraak van de coronacrisis en het tijdelijke verbod op schooluitstappen stelt Technopolis alles in het werk om zoveel mogelijk leerkrachten digitaal te bereiken. Technopolis is al sinds eind 2019 heel actief op TikTok en oogst daar veel succes, vooral bij jongeren.  

 

Technopolis Academy

Speciaal voor leerkrachten

Leerkrachten die inspiratie zoeken om hun leerlingen versteld te doen staan van wetenschap kunnen al langer bij Technopolis terecht. De jongste jaren biedt Technopolis niet alleen in het doe-centrum maar steeds vaker ook online via de Facebook-pagina ‘Technopolis voor leerkrachten’ allerlei praktische tips om creatief met STEM in de klas aan de slag te gaan en om jongeren aan te moedigen om STEM te studeren. Sinds de uitbraak van de coronacrisis en het tijdelijke verbod op schooluitstappen zet Technopolis nóg meer in op haar digitaal aanbod. Gezien het grote succes van Technopolis op TikTok bij jongeren, werd beslist om een apart TikTok-kanaal voor leerkrachten te lanceren onder de noemer Technopolis_Academy. Op het kanaal vinden leerkrachten momenteel al enkele video’s van verbluffende experimenten. Elke week verschijnt er iets nieuws, waaronder binnenkort ook hacks, leuke weetjes en hapklare tutorials .

 

Technopolis haakt met haar TikTok-kanaal speciaal voor leerkrachten in op een belangrijke trend. TikTok ziet zichzelf immers het komende anderhalve jaar uitgroeien tot een belangrijke platform voor educatief materiaal. Bovendien geven leerkrachten volgens een recent artikel op Schoolit.be leerkrachten nu al steeds vaker hun leerlingen opdrachten via TikTok of posten er zelf video’s voor hun leerlingen. Het platform bevindt zich dan ook pal in de leefwereld van hun leerlingen.

Terwijl heel wat bedrijven en organisaties TikTok nu nog moeten ontdekken, was Technopolis eind 2019 al actief op het platform. Met korte video’s van in het oog springende proefjes, interessante weetjes, snelle quizzen en challenges is Technopolis erin geslaagd om in iets maar dan een jaar meer dan 37 000 volgers te vergaren. Dat het digitale aanbod van Technopolis op TikTok in de smaak valt, blijkt uit de positieve interactieratio van 9,92% die bijna twee keer zo hoog ligt dan het wereldwijde gemiddelde van 5% op TikTok volgens een studie van de Influencer Marketing Hub. Met deze ratio scoort Technopolis ook hoger dan op alle andere sociale media waar het actief is. Concreet betekent dit dat de posts van Technopolis op TikTok vorig jaar meer dan 1 300 000 keer leuk gevonden en gedeeld werden of commentaar kregen. In totaal werden de posts meer dan 13 miljoen keer gezien. Dat maakt van Technopolis een belangrijk merk op TikTok.

Een snel groeiend digitaal aanbod

Om leerkrachten digitaal te bereiken trok Technopolis vorig jaar alle registers open door een aantal gloednieuwe videoreeksen op de Facebook-pagina 'Technopolis voor leerkrachten' te lanceren. In onderSTEMboven (i.s.m. VAN IN) krijgen leerkrachten praktische tips van STEM-leerkrachten. In andere reeksen tonen jonge wetenschappers aan kinderen en jongeren op de schoolbanken hoe ze met een STEM-opleiding en -job de wereld kunnen veranderen (LabKlap, STEMhelden). Via HomeLab en Science@s’cool krijgen leerkrachten dan weer op regelmatige tijdstippen educatieve video’s van experimenten te zien. Begin februari lanceerde Technopolis nog Weekly Question, een 12-delige reeks waarin wetenschappers prangende vragen van jongeren beantwoorden. In samenwerking met de bedrijfs- en onderwijswereld staan nog nieuwe formats op de planning.